De GR20 is een van de mooiste en zwaarste GR’s in europa. Het is een rare gewaarwording als je bijna continue
de zee kan blijven zien.
Bekijk de gpstrack op een google kaart
Ik ben zelf 3x begonnen aan de GR20 en heb hem 2x uitgelopen. De eerste keer was in de na-zomer van
2001, ik dacht dat wel even te klaren. Bepakt met eten voor 4 dagen liep ik na de eerste hut. Het was al
laat in het seizoen en de dagen waren kort ook was de hut onbemand.
Na een onrustige nacht, een klapperend raam luik, besloot ik de volgende dag terug te keren naar Calenzane. Het leek mij niet
verstandig alleen door dit gebied te trekken in het na-seizoen.
Tweede keer: Beter voorbereid en nu met zijn tweeën gingen we in mei 2002 op pad.Wij hebben toen het noordelijke deel gelopen.
Derde keer: Het zuidelijk deel stond nog open van 2002, het noordelijke deel nogmaals gelopen met mijn oom.
Ik zal eerst een opsomming van de gebruikte boekjes en andere info geven.
Boeken
Ik heb in de voorbereiding 2 boeken gebruikt.
Het officiëlle GR20 boekje (ISBN 2-85699-955-7). Franstalig boekje met goede kaart uitsnedes,
hoogte profielen en pictogrammen met wat waar te koop is.
Het andere boekje is van Cicerone (ISBN 1852844779). Engelstalig boekje met een beschreven tekst die
goed overeen komt met de werkelijkheid. De tekeningen zijn niet erg overzichtelijk.
Het engelse boekje heb ik de derde keer niet meer meegenomen in mijn rugzak. Er zijn ook mensen
die met de Lonely Planet onder hun arm lopen.
Dit gaat goed tot het een keer slecht weer is en je op
een kaartje wil zien waar je bent en vooral waar je naar toe moet.
Kaarten
IGN heeft hele mooie topo kaarten van geheel corcica. Dit wordt er zwaar om allemaal mee te nemen.
Ik heb mij beperkt tot de kaarten 2A en 2B van Michelin, schaal 1:100.000, deze niet erg geschikt om op te lopen maar wel handig voor
het overzicht. De kaarjes in het franse boekje zijn nauwkeurig genoeg.
De tweede keer (2002) had ik ook op de computer een digitale kaart, hier heb de route ingetekend en waypoints aangemaakt.
Ik liep de tocht met mijn Geko 201 en had 15 paar batterijen bij mij.
- In 2002 heb ik noord-zuid gelopen en in 2003 zuid-noord. Er zitten geen grote voor en/of nadelen aan
de beide richtingen. - Ga je de hele GR20 lopen en wil je onderweg verschoning en/of extra eten hebben, je kunt via het treinloket
spullen als pakket naar een station laten versturen voor een klein bedrag. - De bus in Bastia (naar Sainte-Lucie de Porto-Vecchio, startpunt zuid) vertrekt van Avenue Maréchal Sébastiani 7, bij een ticket shopje.
- Neem voldoende geld mee, de hutten kosten natuurlijk wat en alles wat je onderweg wilt kopen is natuurlijk
niet het goedkoopste. Je komt op de route geen pin automaat tegen. - Ga jezelf koken onderweg neem dan ook voldoende brandstof mee, doorpriktankjes gas hebben ze soms wel.
DE TOCHT (2003)
Zuid- Noord Beschrijving.
Download [urldisplaymode=nomap] track van de GR20.
De tijden die weergegeven worden zijn inclusief rusttijden.
10-05-2003: Het is 17.30 als johan en ik (guido) onderweg gaan naar Corsica. De route is in grove lijnen uitgezet in mijn geko 201.We rijden tot 11-05-2003: 12-05-2003: up 185m, down 20m, 5 KM, 1 uur, 230M + nap pling, pling, plong this is your wake up call. Om 6.00 worden vriendelijk verzocht uit ons bed te komen. Om 7.30 rijden we de boot af en parkeren de auto bij het trein station. Na een uur lopen met 25°C zijn we bij de camping in conga, we zetten hier onze tent op. (er is hier ook een hostel, wij hebben ons tentje mee zodat we zeker zijn van een slaapplaats onderweg) 13-05-2003: up 1650m, down 710m, 15.6 KM, 10 uur, 1200M + nap We staan vroeg op, 05.40, we weten van de vorige keer dat het overdag te heet is om lekker te kunnen lopen. 14-05-2003: up 620m, down 310m, 8.4 KM, 6.2 uur, 1540M + nap We staan weer vroeg op en schuiven aan voor het ontbijt. Het oude brood van gisteren is geroosterd en in een leuk mandje weer op tafel gezet. Al dopend in de Cafe au lait smaakt het best. We slapen met nog 2 mensen in de hut (Refuge d’asinao), er is geen huttenbaas aanwezig. We gaan op tijd slapen want we willen morgen weer vroeg op. 15-05-2003: up 1055m, down 875m, ? KM, 10.1 uur, 1555M + nap Het is 05.30 als we opstaan, de twee fransen zijn ook al op. Na een klim van 600 meter staan we boven op de col die naar Monte Insudine gaat(2135m). Na 1.5 uur gaan we links af het dal in. We dalen tot 1400 meter, onderweg genieten we nog van een bouillon. Als we een watertje zijn overgestoken 16-05-2003: up 780m, down 1245m, 15km, 8.2 uur, 1285 + nap Na een frisse nacht, er ligt ijs op de tent, pakken we de rugzakken weer in en gaan op pad. Na de eerste klim is het weer tijd voor een bak thee, de laatste brood kruimels moeten er ook aan geloven. 17-05-2003: up 605m, down 280m, 9.9 km, 5.1 uur, 1580 + nap Na een lange nachtrust (19.30 / 06.00) maken we een pan thee voor het ontbijt dat bestaat uit pasta en een blik saus. 18-05-2003: up 275m, down 915m, ? km, 5 uur, 910 + nap 6.00 de wekker gaat, shit, vergeten uit te zetten. Ook vandaag is het weer mistig als we op pad gaan. Na een uur Ik heb nu met johan de gehele GR20 gelopen, vorig jaar eerste deel noord-zuid gedaan, en dat moet gevierd worden. Johan gaat naar huis en mijn oom Chris zal zich bij mij voegen, hij heeft 2 jaar geleden het zuidelijke deel al gedaan en wil noord nog doen Johan en ik genieten van het eten en drinken, dan is om 17.00 het treintje daar. Johan stapt in en Chris stapt uit, ze schudden mekaar nog snel de hand en weg rijdt de trein. 19-05-2003: up 1150m, down 685m, ? km, 8.2 uur, 1385m + nap Om 7.30 staan we op en zetten ons aan het ontbijt bij het stationnetje. In het winkeltje fourangeren we het laatste eten. 20-05-2003: up 905m, down 450m, ? km, 8.2 uur, 1870m + nap Als we vertrekken hebben we de regenpakken aan gedaan, niet vanwege de regen, maar het is dermate koud dat het lekker is een winddichte laag aan te hebben. 21-05-2003: up 550m, down 800m, ? km, 8.0 uur, 1590m + nap De zon schijnt weer als we de boel inpakken. Na het ontbijt klimmen we de col achter de hut op. Het sneeuwveld komen we goed door en daarna vervolgen de route via een grote boog om lac 22-05-2003: up 450m, down 800m, 17.5 km, 7.0 uur, 1400m + nap Als laatste verlaten we de hut, vandaag is een redelijk makkelijke dag. Via een vlakte lopen we naar het eerste klimmetje daarna blijven we vlak lopen tot aan lac de Nino. Hier maken we de lunch die bestaat uit pasta want we zijn door ons brood heen. Het is 16.00 23-05-2003: Rustdag. We hebben eigenlijk wat geld en benzine nodig dus ik ga al liftend naar Porto om daar wat spullen aan te vullen. Ik heb twee auto’s nodig om het Porto te bereiken. 24-05-2003: up 925m, down 680m, ? km, 9.4 uur, 1645m + nap Als we de spullen gepakt hebben schuiven we om 7.30 aan voor het ontbijt. Om 8.30 lopen we weer en na twee uur maken we een bak thee bij een watertje. Daarna loopt de route door naar Refuge Di Mori, hier maken we de lunch. 25-05-2003: up 730m, down 945m, 6.4 km, 8.00 uur, 1420m + nap Het is 9.00 als we weg lopen bij de hut. Het gaat over grote rots platen naar boven, we moeten 600 meter stijgen. 26-05-2003: up 1212m, down 1329m, 9.0 km, 7.04 uur, 1317m + nap Vanochtend hebben we een Duits stel geadviseerd de GR niet verder te volgen, ze hadden geen klim ervaring en zagen erg op tegen de Cirque de Solitude. 27-05-2003: up 1082m, down 772m, 9.7 km, 7.23 uur, 1589m + nap Het is even droog als we opstaan, we pakken onze spullen en gaan snel op pad. Gister had iemand een (kant-en-klaar) zakje macaronie laten staan deze nemen we mee voor onderweg. 28-05-2003: up 418m, down 1685m, 12.3 km, 6.09 uur, 281m + nap Als we als laatste de hut verlaten groeten we de huttenbasin. Vandaag schijnt de zon weer en is het weer lekker lopen. Het is de laatste dag dus we moeten flink dalen naar het dal. Na een ontbijt met spaghetie ziet onze lunch er niet veel anders uit. 29-05-2003: Naar de auto. We zijn om 5.00 uur opgestaan om zo la liftend naar Calvi te komen, daar vertrekt het treintje naar Bastia. 30-05-2003: Naar Nederland. Na het ontbijt rijden we terug naar Nederland. Nu is de GR20 helemaal bedwongen. En ja ik zou zo weer gaan. Belangrijke web adressen |
Boot_naar_corse Col de Bavella
|